söndag, oktober 21, 2007

Omplanering

Det var planerat att jag skulle ut och springa intervall idag. Men man får inte alltid som man vill. Jag känner att jag är ganska seg i benen efter gårdagens halvlångapass. Det är en spänd vad som spökar. Jag smörjer med Voltaren och småmasserar mest hela tiden.

Passet får alltså vänta tills imorgon. Den nya planeringen går ut på att:
  • Måndag: 8*400m med en minut ståvila.
  • Onsdag: 8km i marafart.
  • Fredag: PowerWalk på 5km.
  • Lördag: 4km lugnt pass med Niklas på Åland?
  • Söndag: Marathon

Det tycker jag låter som en ganska bra sista vecka innan ett marathon. Möjligt att 8km marafart är lite väl mycket på onsdagen. Jag har en teori om att benen minns en fart. Om man sprungit fort på det senaste passet vill benen gå ut fort på det efterföljande och tvärtom. Jag tänkte att jag skulle försöka det denna gång men det lär väl inte bli 4km i marafart med Niklas på lördagen. Kanske sista kilometern?

Förövrigt har jag funderat på om man skulle ta och ställa om dygnet lite så det inte blir en sån chock för kroppen att börja kl0830. Och som grädde på moset är jag inte helt 100% på det klara när starten går. Det är kl0830 finsk vintertid. Är det samma som kl0830 svensk sommartid? Jag är helt värdekass på såna här saker... Snälla Niklas kan inte du skriva ihop ett schema med vad vi ska göra och när. Jag blir inte klok på det... Vad jag vet är att båten går från Mariehamn enligt den finska tiden. Men när man väl kommer ombord. Vad är klockan då? Följer båten svensk eller finsk tid? Man vill ju inte missa bastun och buffén med en timme. This makes me feel really stupid...

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Rent teoretiskt:

När vi kommer till Åland ska vi flytta fram klockan en timme. Om Åland har vintertid på samma sätt så flyttar vi tillbaka den igen när vi går och lägger oss.
Så för kroppen är starttiden alltså densamma som svensk tid just nu. Det behövs ingen tidsinvänjning alltså.
Vad gäller tiderna på båten så är jag övertygad om att de är vana vid den problematiken, och således kommer vi att kunna inhämta den informationen på båten.

Och om man tittar på bokningsbekräftelsen så ser man att buffeten är 11:00 svensk tid på väg dit, och 16:00 finsk tid på vägen hem. Således verkar man kunna dra slutsatsen att båten följer den tid vars hamn den lämnar. Bastun är för övrigt bokad 14-15:30.
Jag skissar ihop ett schema också...

21/10/07 20:56  
Anonymous Anonym said...

Lördag
07:15 - vi ses vid Stadsgårdskajen
07:45 - båten går
11:00 - buffet
14:10 - båten ankommer hamn. OBS finsk tid. Motsvarar 13:10 svensk tid. Så här ställer vi om klockan.
??:?? - Transport till hotellet
??:?? - Incheckning
??:?? - Nummerlappsuthämtning
??:?? - Jogg
??:?? - Pastamiddag
??:?? - Tillbaka till hotellet.

Och nu börjar strulet. Innan vi går och lägger oss ställer vi nämligen tillbaka klockan en timme igen.

Söndag
03:00 - väckning för frukost
03:30 - somna om igen
06:30 - väckning
08:30 - startskottet går
11:57 - vi spränger målsnöret
12:30 - vi kanske kan gå någorlunda igen.
14:00 - incheckning båten
14:25 - båten går
14:00 - bastu (konstigt???)
15:30 - slut bastu
16:00 - buffet
19:55 - båten ankommer Stockholm och vi flyttar tillbaka klockan till 18:55 igen.
??:?? - hemma igen!

Korvspad?

21/10/07 21:09  
Blogger Masse said...

mmm... nja... det med bastun har förbryllat mig rejält... Men jag tror jag hajjat det nu. båten går enligt finsk tid men bastun är bokad i svensk tid. Då är det inte -25 minuter som bastun är bokad utan 35 minuter efter avgång. Så egentligen ska klockan ställas tillbaka i samma minut vi går ombord på båten... Eller?

Annars, är pastamiddagen 1830. Och 1430-1930 är det nummerlappsutdelning...

21/10/07 21:46  
Anonymous Anonym said...

Nahe - för buffeten är bokad i finsk tid, det står så svart på vitt.
Det kanske är så att vi har bastun även innan vi kastat loss. Ännu bättre i så fall! För då kan vi ju se till att vara ombord till 14.

21/10/07 22:25  
Anonymous Anonym said...

Men du har nog ändå rätt - för det står "svenska tider" för allmänna bastun på hemsidan. SÅ det borde ju gälla även lilla bastun.

21/10/07 22:27  
Blogger Masse said...

Det ÄR inte lätt att få allt på plats... Det viktiga är hur som helst att vi kommer till start och hinner med båten hem... Allt annat är av underordnad betydelse...

21/10/07 22:32  

Skicka en kommentar

<< Home