fredag, oktober 19, 2007

Gräsänkling

Görel-älsklingen har åkt till torpet idag och kommer hem lagom till sin tenta på onsdag. Hon tycker att det är jobbigt att läsa till tentan när alla är hemma. Hon får ingen ro. Därför åker hon till torpet för några dagars total fokusering. Det innebär att jag och killarna är ensamma hemma.

Det börjar bli dags att börja tänka på uppladdningen inför Åland marathon. Ikväll har vi ätit makaroner och köttbullar. Imorgon blir det tomat- och pastasoppa till lunch och pasta med en baconsås till middag. Till söndagsmiddag blir det pizza tänkte jag. På måndag Masses wok, det är nudlar med kyckling och på tisdag korv Stroganoff... Längre än så sträcker sig inte menyn. En kolhydrattömning i början av veckan som många förordar tror jag inte riktigt på. Och jag tänker inte klämma i mig så mycket extra kolhydrater. Bara en kolhydratrik mat bör räcka...

Jag har funderat lite på det där med glykogen i kroppen. Det är bra att ha det från en kolhydratladdning men det gäller också framförallt, tror jag, att se till att den inte tar slut under loppet. Att konstant fylla på reserverna. Och jag tror att man ska börja tidigt. De få loppen jag deltagit i har det bara serverats matvaror under sista delen av loppet. Det tycker jag känns mest som att det är försent. Jag tror att det är viktigt att få i sig redan från början. Den gel man får i sig under första milen kanske inte gör verkan förrän den tredje. Och om man inte tar den förrän krafterna börjar sina kan det vara försent...

Idag har jag dessutom påbörjat ytterligare en liten ritual jag har. Jag börjar att smörja mina underben med Voltarensalva. Jag har en teori att salvan sätter sig i musklerna och verkar inflammationshämmande fram till loppet. Det är mest i förebyggande syfte. Och förmodligen också mest psykiskt, men det struntar jag i.

Jag har dessutom blivit extremt nojjig för bakterier. Det är en pina att åka tunnelbana. Alla äckliga, sjuka människor som sitter och hostar och nyser rakt ut... Jag tvättar dessutom händerna 20 gånger om dan. Och ansiktet 4-5 gånger...

Jag börjar mentalt ladda... This will be fun!

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har två barn på dagis... Bacillskräck är bara förnamnet.

Appropå tömningen så har det konstaterats att det finns en ytterliggare effekt, men att den egentligen inte är märkbar. Speciellt inte i relation till att det tydligen ska vara rätt jobbigt.

Däremot ska det vara bra med laddning. Det kan mycket väl ske med mat, men det är ju lättare med pulver - kombinerat med normal mat.

Det är också ett faktum att det faktiskt kvittar när under loppet man tillför kolhydraterna. Men faktumet att man behöver ungefär motsvarande 70 gram kolhydrater per arbetad timme så finns det anledning att sprida ut det.
Men det vore kul att se dig trycka i dig 12 medelstora bananer på startlinjen ;)
En squeezy är 20 gram. Enervits dubbeldos är 60 gram. 1 liter sportdryck är 70 gram, ungefär. Så det är en del att peta i sig.
Att sippa sportdryck innan start är alltså en rätt fiffig idé.

19/10/07 22:01  
Blogger Henrik said...

På Upptåget satt det en kvinna på andra sidan gången, snett mitt emot mig. Hon snörvlade och hostade som om hon var döende. Och hon gjorde det åt mitt håll.

"Nej, jag ska ju springa Höstmilen", var min tanke då jag försökte att vinkla ansiktet bortåt från de hemska, äckliga bacillerna.

Bacillnoja inför ett lopp i ett nötskal. Det gäller väl bara att du förtränger skiten.

19/10/07 23:33  
Anonymous Anonym said...

Jag ska fatta mig kort. Jag är så sjukt avundsjuk på dig och Nix som får den stora äran att springa 42195 meter nästa helg (?).

Jag håller på er båda!

20/10/07 00:08  
Blogger Masse said...

Nix: Sportdryck är bra... bananas are for monkeys. Vi bojkottar ju Enervit, efter deras snålhet på LL. Jag har 8 squeezy på lager. Det och sportdryck bör räcka...

Uppsala-Henrik:Jag funderar allvarligt på att ta på mig munskydd som japanerna gör...

Kalmar-Henrik: Tack, det värmer... Men erkänn att du håller lite mer på mig än Nix...

20/10/07 09:59  
Blogger Sten Berg said...

En vecka innan marathon. Avundsjuka är bara förnamnet. Tänkte för någon dag sedan att jag skiter ialltl och drar över och springer jag med. Men sen kom jag på andra tankar, kom på att jag kanske ska bespara min kropp det min själ skriker efter.

En vecka innan marathon, känns som många löpare får smått neurotiska drag då. Jag får det defeneivt.
Det kommer gå mkt bra för er båda på Åland. Det är jg helt säker på. Vi ses i tretimmars gruppen på TSM!

20/10/07 12:10  
Anonymous Anonym said...

Man håller ALLTID på underdoggen, Masse ;)

Jag har för övrigt mailat Enervit ett rätt kul och nedlåtande mail. Saknar fortfarande respons, tre veckor senare. Jag tror att jag ska starta en hatkampanj mot dem på bloggen...

20/10/07 15:34  
Anonymous Anonym said...

Jag visste inte att det var en tävling mellan oss... ;-) Nä, jag är fullt medveten om att du kommer ha en sluttid som är upp till en kvart bättre än min.

Enervit suger!!! (litet smakprov på kommande kampanj)

20/10/07 18:02  
Anonymous Anonym said...

Jag tror inte det, denna gången. Jag tror att du helt enkelt hållit igen mer än jag tidigare lopp.

Min tanke är att försöka hålla "dina" 4:55-4:58 i början. Det kan vara trevligt att kampera ihop en sväng. Det här loppet lär ju tillåta det trängselmässigt. Jag tror dessutom att vi kan ha nytta av det längre fram, eftersom vi kan tagga varandra.

Sedan får man väl se fram emot sista milen vad kroppen säger. Sannolikheten att man vill öka är nog rätt liten, men om jag knallar in under 3:30 så är jag galet nöjd. Och håller vi 4:55 så är vi ju där med en liten marginal till och med.

Ganska okej som första mara i så fall ;)

Och nej, det är ingen tävling.
Men varför ska de då hålla MER på dig???

:D

20/10/07 21:00  
Blogger Masse said...

Det låter bra. Men jag känner att jag inte har en chans på att gå under 3:30. Jag vet att jag inte klarar att gå 4:55 i fjärde milen. Jag är glad om benen klarar under 6min/km sista milen.

Sen måste man alltid ha en buffert med GF305. Det bästa är att köra med tidsarmband och klockan. Det ger bättre indikation på om man ligger rätt i farten. Ska nog göra ett 3:30 och ett 3:45 armband.

20/10/07 21:20  

Skicka en kommentar

<< Home