torsdag, oktober 11, 2007

Löpstegsteknik

Det rasar en debatt på Allans sida angående löpsteg... Nja, rasar kanske inte är rätt ord.

Det har i alla fall fått mig att fundera på mitt löpsteg.

Generellt kan man säga att det finns två sorters löpsteg. En kortdistansvariant med långa studsande steg och en långdistansvariant med korta låga steg. Jag tror att jag har legat mer mot den längre steget, vilket har medfört två saker. Mina ben har tröttnat på den större belastningen i slutet av loppen. Dessutom har det kraftigare fotisättningen orsakat blödningar och inflammationer i muskler och senor vilket har lett till lång konvalescens.

Igår provade jag att tvinga mig att ta kortare och flackare steg med högre benfrekvens. Jag känner att den löpstilen är mer energisnål och att det inte sliter lika mycket på benen. Jag kommer att fram till Åland att försöka att hålla igen studsen i steget och konservera krafterna. Jag tror att denna taktik kommer att bidra till fräschare ben längre och att farten inte sjunker fullt lika mycket mot slutet av loppet och därmed bidra till en bättre tid.

Jag föreslår att denna sortens resonemang kan vara ett av föreläsningsämnena på Team Stockholm Marathon. Det vore väl bra att få lite insikt i löpteknik... Everybody can run but not everybody can run correct.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du menar taxsteg ;)
Då kanske du också kan göra sådär jättebrta tider som jag gör hela tiden ;)

11/10/07 16:33  
Anonymous Anonym said...

jo, det är väl närmast det jag menade... Du är snabbare än jag... men om jag lägger om steget kanske det blir jämnare... ;-)

11/10/07 16:39  
Anonymous Anonym said...

SÅ stor är ju inte skillnaden. Jag vill mest retas.

Och eftersom jag, i vanlig ordning, börjar känna mig risig så verkar jag bli lätt att slå på Åland...

11/10/07 16:43  
Anonymous Anonym said...

en fråga bara: hur ser planerna ut för lördagen? Nu var det läääänge sen vi fick träffa dig. Inte för att jag vill verka tjatig, alltså.

11/10/07 16:44  
Anonymous Anonym said...

Nix: Du baissar bara som vanligt...

Pettersson: Inga planer inför lördag. Görel jobbar och jag har träningspass. Hoppas över kalaset tror jag.

11/10/07 16:46  
Anonymous Anonym said...

i år igen? trist kille... ni vill inte hänga med och äta brunch på moderna museet på söndag kl 14 då? Så kan vi iaf ses en stund??

11/10/07 16:54  
Anonymous Anonym said...

det är lika bra att starta i tid...
den som baissar mest vinner

11/10/07 18:29  
Anonymous Anonym said...

På söndag är det fotbollsturnering hela dagen i Rågsved tyvärr...

11/10/07 19:16  
Anonymous Anonym said...

hört nåt från MoMu än? sms:a mig i så fall!

12/10/07 10:32  

Skicka en kommentar

<< Home