onsdag, oktober 10, 2007

Testpass och klädfundering

Idag var det dags för det stora testet. Det skulle bli en kortare sväng som kunde förlängas om det kändes rätt. Planen var att springa lätt i 5:30-fart med en eventuell snabbare fart om det kändes bra.

Jag gav mig iväg på min vanliga runda runt Örby/Bandhagen/Högdalen. Den är 8km lång men kan enkelt kortas ner om det skulle behövas. Det kändes lättlöpt. Travade iväg och av smärtan i foten kändes ingenting. Ökade farten i andra och tredje kilometern till 5:20 och fortfarande ingenting. Provade en mer rejäl ökning till 5:00km/min i 2 km men ingenting då heller. Då hade jag fått de svar jag ville ha... Sååå jä*la skönt... Jag sänkte farten till drygt 5:15 i ett par km. Sedan ökade jag farten lite igen till 5:05 och 4:55 och spurtade hem.
Det var fantastiskt sköna svar jag fick... Ikväll var det bara 5 grader varmt ute. Och det varnas för snökaos inatt ända ner mot Mälardalen. Det får mig att fundera på hur vädret kommer bli på Åland. Det kan vara snö och blåst och även rätt varmt... Det kommer bli svårt att klä sig rätt. Så jag kommer att göra en liten analys över tiden för att analysera hur olika klädkombinationer passar i olika väder. Det enda som jag bestämt att jag ska ha på mig är mina compressionstrumpor som ska hjälpa till att hålla ihop musklerna i loppet.


Ikväll hade jag ovan nämnda strumpor, vita knälånga. (råsnyggt, jag lovar) Till detta hade jag mina lite tjockare Soc-tajts. Det lämnade bara en glipa över knäna. Det kändes faktiskt bra. Den kombinationen skulle kunna fungera. Men jag vet också att mina långtajts fungerar bra... det kan nog bli hugget som stucket vilka jag använder. Om det blir chans för varmare under loppets gång blir det nog korta tajts.


På överkroppen hade jag min långärmade tajta Nike-tröja och min blåa jacka. Det var lite väl varmt. Det kan räcka med den Niketröjan och en T-shirt utanpå på loppet. På huvudet hade jag min svarta keps. Det blev varmt... redan efter 3km. Och då är jag ändå riktigt korthårig nu och det blir längre till loppet och det ska bli mycket kallare för att jag ska ta på en keps.

Något jag funderat på är tunna handskar. Det var många på Lidingöloppet som hade handskar på sig och en T-shirt. Det kan kanske vara ett bra sätt att hålla värmen... Under Lidingöloppet frös jag rejält under de minutrarna från jag hade tagit av överdragskläderna till starten gått. Många hade en plastsäck eller plastponcho på sig och det såg faktiskt ganska skönt ut. Det kanske borde överväga att testa...


Det blir lite väl mycket om klädkombinationer och vad man ska ha på sig. Och det kommer att bli mer fram till Åland. Allt för att dokumentera för mig själv vad som funkar vid olika väderslag. Var det ointressant att läsa om? I guess you have to live with it!

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Skönt att se dig i gammal god form igen. Problemet är bara att om vi följer tidigare utfall är det alltså dags för mig att bli sjuk/tappa formen. Tur att jag inte tror på sådana samband!

Compressionstrumpor alltså? Hmmm. Får nog kolla lite på det tror jag. I övrigt föredrar jag lite för kallt. Sprang 33 km i söndags med korta tights och kort ärm. Det var kallt när jag inte sprang, men i övrigt utmärkt.
Korta tights och långa strumpor säger du? "Morsan, du vill att jag ska bli en clown, visst vill du det?" Men - jag springer fan inte för att vara snygg under tiden. Möjligen mellan passen...

Och på Åland känner vi ju ingen. Nästan.

10/10/07 21:43  
Blogger Masse said...

Jag funderar allvarligt att hitta Compressionstrupor i svart så jag åtminstonde är färgkoordinerad... Nää, jag är inte fjollig! ;-)

På Åland känner jag ingen. Men din det är ju din husprästs flaggstång som är rundningsmärke så du får jobbigt. Men å andra sidan har hon fått mycket business genom dig så du får nog syndernas förlåtelse... ;-)

10/10/07 21:48  
Anonymous Anonym said...

Gunsan förlåter mig för allt! Det ligger i hennes natur att göra det.

10/10/07 21:50  
Anonymous Anonym said...

Ja, annars har hon väl tystnadsplikt... ;-)

10/10/07 21:55  

Skicka en kommentar

<< Home