måndag, oktober 01, 2007

Oktobertankar

Det är höst idag. Höstdagjämningen har infallit och natten är längre än dagen. Träden återkallar sitt klorofyll från löven. Höstgarderoben vädras och sommargarderoben stängs. Än så länge är det fortfarande temperatur nog för att springa i kortbyxor och kortärmat, men snart blir det dags att börja använda långbenen på riktigt.

På Åland Marathon kan det tydligen vara allt från sensommarvärme till snöblåst. Det gäller att mentalt förbereda sig på busväder och att vänja benen vid den restriktion som ett par långben innebär. Mina långben har hängt med en säsong och håller för minst en till. Jag kommer däremot att utöka med ett andra par långtajts. Och troligen med vindspärr i grenen. Jag kommer ihåg hur det var i vintras när det blåste... Uttrycket "kulörta kulor i grenen" fick en annan innebörd.

Strumpor kommer också att inhandlas, och ytterligare en långärmad tröja. Sedan kommer ett par tunna handskar att köpas. Det är något jag noterade på Lidingöloppet att många sprang med kortbyxor och t-shirt och tunna handskar. Dessutom låg många handskar utefter vägen. Vad är syftet med det. Fryser de om händerna när de springer eller? Handskar är det sista jag tar på mig inför vintern.

I övrigt har jag rannsakat mitt Lidingölopp och Stockholm marathon och kommit fram till att något som de båda har gemensamt är att jag springer långsamt på sista fjärdedelen samtidigt som min snittpuls sjunker och är riktigt låg. När jag sprang nu i lördags hade jag kondition att springa men mina ben sa stopp. Det var som att de stelnade till. Jag tror att för att det inte ska hända så behöver jag träna med tåhäv och med Molotov-steg. Jag måste träna upp styrkan i framförallt låren men förmodligen även vaderna. Om jag kunnat hålla samma tempo sista milen hade jag sprungit på 2:39 i lördags.

Jag tror att det är mitt löpsteg som är krävande. Jag har nog ett löpsteg som egentligen passar kortare distanser. Det kan vara en vits att försöka ha ett tajtare löpsteg och spara på krutet. Då kan det också bidra till att benen håller längre.

Vad gäller träningen och upplägget så kommer jag att följa Anders Szalkais 3:30 schema igen inför Stockholm marathon. Jag kommer att träna långpassen varje söndag med Team Sthlm Marathon. Jag tror det kan ge en hel del extra motivation. Jag vet också att jag förra året hade en tendens att springa långpassen för snabbt och de korta passen för långsamt. Det ska jag också ändra på. Att våga springa långsamt. Det ger längre träningstid vilket i sig är bra i en uthållighetssport. Och dessutom sliter det mindre och återhämtningen blir kortare. Det blir ju tre flugor i en smäll. Tillsammans med en striktare disciplin med löpskolning och styrketräning ska det ge mirakel...

Och sedan är det bara upp till vädergudarna och SMHI att ordna bra förutsättningar. Ett är klart i alla fall. Lera kommer det inte bli på Stockholm marathon. And let's pray for nice weather.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har gjort samma reflektion som du avseende muskelstyrka. Löjligt låg puls sista milen. Jag tror att underlaget sög en del tid ur benen på oss.

Vantarna tar jag i princip alltid av - när jag har dem. Jag blir för varm efter bara ett par-tre kilometer.

Vintertights är toppen - jag hade ett par ifjol som funkade riktigt långt mer på minusskalan.

1/10/07 23:10  
Anonymous Anonym said...

ja, jag hade badshorts utanpå tajtsen i vintras för extra skydd... Det funkade också...

2/10/07 08:53  
Blogger Sten Berg said...

Intressant läsning detta. Jag som tänker mig att öka farten på mina långpass.
Hade också tänkt köra på TEam Sthlm marathon, men nu har jag ju klarat den där gränsen och det finns ingen grupp för mig (stolt, glad och skrytig är jag)så jag funderar lite på att gå med i Studenternas istället. Men något stoppar mig, jag vet inte vad riktigt.

3/10/07 14:16  

Skicka en kommentar

<< Home