torsdag, oktober 18, 2007

Formbesked

Dagens uppgift var att springa min 7,7km långa slinga i högsta tempo. Ett riktigt tempopass med andra ord.

Mitt tidigare personbästa är lite svårt att få fram just nu. Motionbased strular och min stationära dator är upptagen. (ja, jag vet I-landsproblem, men ändå). Men hur som helst är det personbästa brutalt krossat av dagens pass... Jag sprang rundan på 34:31. Tror det motsvarar en 4:29-fart. Nu var det ett knyta om skorna-stopp och en kissepaus då jag stoppade klockan. Men om jag inte missminner mig var det så även på det passet jag satte nytt mil-PB.

Det gick oerhört lätt idag och jag kände verkligen hur min fotisättning är på fotbladet och inte på hälen. Det känns fantastiskt skönt att få lite rätsida på ett "problem". Jag får verkligen tänka på hur jag springer. Det kan spara en väldans massa energi.

Jag har läst "Den stora löparboken" och hittat massvis med exempel i hela boken på att jag är inne på rätt spår. Det är som om var jag än vänder mig ser jag tecken på att denna löpningsförändring är korrekt. Det är nästan kusligt... Som i Jim Carrey-filmen "23" där han blir besatt av numret 23 och ser tecken hela tiden. Så känner jag mig nu... ;-)

Som på sidan 71 i den ovan nämnda bok kan man läsa "Löpsteget jämförs ofta med ett hjul och härmed avses just denna effekt, att uppbromsningen skall vara så liten som möjligt vid varje fotisättning" eller på sidan 72. "Det väsentliga är att kroppstyngden fångas upp med en fjädring i vrist, knä och höftled med en så liten eftergift som möjligt." Det är en känsla som jag eftersöker att fötterna är monterade som på ett hjul istället för en låda. Ibland finner man den känslan och det är underbart. Som idag. Pure joy!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Varför, varför, varför har inte jag köpt den boken?

Det är faktiskt helt obegripligt.

Bra form! Sugen på en mara inom kort ;)

Mindre är 10 dagar nu...

18/10/07 23:26  
Anonymous Anonym said...

mmm... snart är det dags att börja ladda... Du måste köpa den boken... Den har allt! ;-) Nåja, den är i alla falla ganska bra tycker jag...

19/10/07 09:14  
Blogger Sten Berg said...

Läste detta inlägg igårkväll.
Som den handlingens man jag är ringde jag till Akademiebokhandeln i morse och de la undan det sista exemplaret de hade.

Har varit så fin i kanten tidigare så jag endast läst amerikanska löparböcker (och Shemwetas men den är ju så liten).
Ska bli mkt kul att läsa denan svenska löparbok.

19/10/07 13:11  
Anonymous Anonym said...

Den kan arbetas igenom lite mer. Ibland blir det lite väl hemmasnickeri i texten. Men jag har läst den några gånger och hittar nya godbitar varje gång- Och jag stryker under i texten och gör anteckningar.

19/10/07 13:26  
Blogger Puma said...

Det är kul när det lossnar!

20/10/07 00:28  

Skicka en kommentar

<< Home