onsdag, oktober 17, 2007

Ålandsfrågor

Allan ställde några frågor angående Åland som jag tänkte ta upp här.

Ålands marathon startar mitt inne i Mariehamn och går ut på landsbygden för att vända tillbaka. Det är en relativt platt bana som framgår av banprofilen nedan. Den högsta toppen efter drygt 10km är lika hög som Västerbron men utspridd över ca 4km istället för 1km på Västerbron.
Eftersom loppet är i slutet av oktober kan vädret vara lite instabilt. Ålands hav på hösten är inte det roligaste (roligaste i både norsk och svensk betydelse). Det kan blåsa rejält och till och med snöa.

Antal deltagare är lite svårt eftersom de inte släppt några startlistor. Men 2006 var det 257 fullföljande i marathonloppet och 200 i halvmaran. Det ska tydligen vara rekordstort deltagande.

Slutligen frågade Allan om min målsättning. Det är lite svårt att sia om. Det beror på. Jag har en plan att starta i 4:58-fart men jag vet att den farten kommer att avta rejält i slutet av loppet. Jag är nöjd om jag går sub4h, glad om jag går sub3:50 och överlycklig om jag går sub3:40. Allt beror på vädret och hur pass bra min ben håller. Jag springer på trästockar sista milen. Jag har försökt lägga om fotisättningen så att låret inte tar så mycket stötdämpning. Jag kommer återkomma om detta i ett senare inlägg.

Any further questions?

11 Comments:

Anonymous Anonym said...

4:50-4:55 menar du ;)

17/10/07 17:41  
Anonymous Anonym said...

Jag pressar dina mål precis som på halvmaran. Akta dig bara!

17/10/07 17:41  
Blogger Sten Berg said...

Ja det var svar på tal. Tack!
en fråga till!
Börjar du känn adig trött nu såhär i slutet av säsongen?

17/10/07 17:47  
Anonymous Anonym said...

Nix: du har redan pressat mitt mål.

Allan: Vaddå slutet av säsongen? Den börjar ju nu!

17/10/07 19:23  
Anonymous Anonym said...

Jag frågar: vadå säsongen? Pågår inte träningen i kontinuum.

17/10/07 20:09  
Anonymous Anonym said...

Mitt säsongsuppehåll var veckan efter LL.

17/10/07 20:49  
Blogger Sten Berg said...

Ooo hårda bud ingen rast ingen ro. Själv kände jag mig lite trasig där runt Berlin måste jag säga.

17/10/07 22:40  
Anonymous Anonym said...

Ja, jag förstod det. Det tär på att prestera. Och det måste tärt extra hårt när du glömde skoinlägget.

17/10/07 22:54  
Anonymous Anonym said...

Intressant det där. Vi kanske inte tar ut oss tillräckligt, Masse? Det får vara slut på slöjoggen nu helt enkelt ;)

17/10/07 23:01  
Anonymous Anonym said...

tala för dig själv... Jag kunde inte gå i trappor i en vecka efter mitt marathon. Men det finns alltid mer att hämta... Det är därför jag avsatt hela november till vila... ;-)

17/10/07 23:04  
Anonymous Anonym said...

Jag mådde kanon en vecka efter Stockholm Marathon ;)

18/10/07 20:56  

Skicka en kommentar

<< Home