torsdag, maj 31, 2007

Fagersjöfartlek (9 dagar kvar)

Fartlek är kul... det är riktigt kul att få ösa på allt vad man kan. Under de första 700 metrarna på min fartlek idag öste jag på och det var riktigt mycket nedför också som hjälpte till. Min fart var under den sträckan 4:01min/km. Det är riktigt snabbt för att vara jag. Jag har aldrig varit direkt snabb... inte ens som lite pjuklarv...

Det fick bli två rundor i Fagersjöspåret idag. Spåret är nästan exakt 3km och det ger ju då 6km. I schemat stod det att jag skulle göra 5km. Det gav mig lite huvudbry ett tag... Skulle jag avblåsa löpandet och gå ut till vägen eller fullfölja hela varvet... Det fick bli att fullfölja... Det var rejält skönt att springa rundorna... Den stipulerade fartlekens fart skulle vara 5:12min/km i snitt över 5km. Mitt pass blev 6km och blev 4:58min/km. Det gick lite snabbare men jag kunde inte hålla igen i de långsamma partierna. Utom på två tillfällen... Jag la in en riktig långsam bit på ca 200 meter med en fart över 7min/km. Det är nämligen en rejäl backe där stigningen är drygt 20meter. En stigning på 10%. Det är rejält brant.

På vägen hem tog jag vägen över en av högdalstopparna (de är tre till antalet och ska egentligen heta högdals-, fagersjö- och hökarängstoppen men alla tre får heta högdalstopparna numera). Det är rejält högt där uppe. Nedförsbacken ner är drygt 50meter i höjdskillnad. Det blir lite att bita i inför Lidingöloppet.

För övrigt hade jag utrustat mig med Adrian-8s svettarmband vilket fungerade bra... Men det räckte inte när regnet började ösa ner. Man känner sig så härligt råbarkat primitiv à la Juha Mieto av att springa i busväder... Satana Perkele...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan detta var bloggens första inlägg utan en engelsk kommentar?

2/6/07 10:41  
Anonymous Anonym said...

nja... finsk kommentar funkar väl?

2/6/07 18:46  

Skicka en kommentar

<< Home