söndag, februari 11, 2007

Långpass inomhus

Idag skulle jag springa 20km på 110-126 minuter enligt schemat. Det var liiite för kallt för att jag ska ta långpasset ute idag. Kvicksilvret (om det nu används i digitala termometrar) stod på minus7 när det var dags att ge sig iväg så jag bestämde mig helt sonika för att ta passet inomhus.

Det är varmt kvavt och fruktansvärt enformigt att springa på Högdalens sporthall... När jag höll på att få krupp efter en halvmil eller så, kom jag på den briljanta idén att jag tränar på att springa i varmt klimat. Det kan ju vara stekhett när Marathon går av stapeln och det är ju en förträfflig träning inför det scenariot att springa inomhus. Då gick det helt mycket lättare när det fanns ett syfte med värmen.

Resultatet för idag var 1:51:40. Det är 111,6 minuter. Och då sprang jag 180m extra dessutom. Det är ju helt i linje med schemat. Anledningen till att jag sprang 180m extra var att jag när jag hade sprungit 5180m såg en knapp på löpbandet som jag itne sett förut. Klåfingrig som jag är så tryckte jag på den och löpbandet stannade helt sonika. Så jag fick starta om och då orkade jag inte kompensera för de extra 180metrarna. So, thats why...