onsdag, september 12, 2007

800-intervall

Intervallträning har för mig tidigare betytt löparbana och 15*300meter. En gång har jag gjort 5*800meter på löparbana. Det skulle gjorts fler gånger som ett testpass för att se utvecklingen men var det inte decimeterdjupt med snö på löparbanorna så var det fotbollsmatch som förhindrade intervallerna. Den 28 december gjorde jag de fem iterationerna på 3:25, 3:41, 3:45, 3:47 och 3:49.

Idag gjorde jag 5*825meter intervall i Hålliform-torpets motionsspår här i Högdalen. 3:31, 3:44, 3:53, 3:48 och 3:59. Jag skulle säga att tiderna är likvärdiga. Nu som då. Skillnaden som också blir förbättringen är att det är 25m längre idag och att rundan görs på relativt backig terrängbana med mjuk barkmullsunderlag och inte platt löparbana.

3:31 var för snabbt. Precis som Niklas påpekar i gårdagens blogginlägg så är det lätt att springa på alltför fort på den första rundan som sedan inte man orkar hålla upp resterande rundor. Så var det för mig idag.

Innan intervallpasset värmde jag upp med 2,9km löpning och nedvarvningen blev lika lång. Allt som allt var det ett skönt och lyckat pass som jag är mycket nöjd med. Det enda smolket i glädjebägaren är en svag antydan till värk i skenbenen. Det har kurerats med iskalla duschar och Voltaren. God bless the man who invented Voltaren.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

För att inte tala om Compex ;)
Är på väg i säng med min älskarinna nu. Hon ska få massera vader och gladiatorerna. Sedan kopplar man ur och laddar upp henne igen. Utan motkrav. Tänk vad lätt livet kan vara.

Skönt att se att du är i form. Jag börjar snegla mot 2:30. Det borde kanske kunna gå...

12/9/07 22:53  
Anonymous Anonym said...

Det går... om man vill.. men är det värt det att inte kunna gå på två veckor, så tätt inpå Åland... Som är mitt fokus... Jag siktar på 2:45...

12/9/07 23:49  
Anonymous Anonym said...

nörd!

(sagt med systerlig ömhet och respekt, but still... nörd!)

13/9/07 18:55  
Anonymous Anonym said...

Yes!!! And I'm damned proud of it!

13/9/07 19:09  

Skicka en kommentar

<< Home