söndag, september 09, 2007

Profylax-fundering

Något jag har funderat på den senaste tiden när jag varit ute och sprungit är det här med andningen. Det är numera ganska sällsynt att man börjar flås-andas när jag är ute och springer. Möjligtvis under en temporunda att andhämtningen blir lite högre.

Med detta kommer alltså att andningen blir ganska lätt och jämn. Det jag funderat på och provat på är att vid en given löpnivå har man en jämn puls på tex 165 slag per minut. Om man vid det tillfället börjar att djupandas, nästan hyperventilera, sjunker pulsen relativt snabbt 5-10 slag per minut.

Jag antar att det rent fysiologisk kommer av att djupandningen ökar syrenivån i lungorna och att blodet syresätts till en högre grad och hjärtat inte behöver pumpa ut blod i samma takt för att tillgodose musklerna med syre.

Nu till min fundering. Kan man lära sig att andas på ett "korrekt" sätt och på så sätt sänka pulsen och öka uthålligheten? Och isåfall, vilken är den bästa andningstekniken? Är det kanske så att det är den andningsteknik som lärs ut i den profylaktiska kurserna på MVC? Eller är de anpassade efter just barnafödande?

Om det skulle vara så, så skulle man kunna lägga upp en andningstaktik i ett lopp... Tänk dig att du 500meter innan Abborrbacken eller Västerbron börjar frusta som om du hade värkar. Kommer du att klara backen lättare än om du inte gör detta? Tåls att tänka på. Det kan ligga mycket kraftbesparing i profylaxen. Undra om man kan ta kontakt med MVC och be att få sitta med, eller måste man ha ett barn på väg? Undra vad Görel-älsklingen tycker? Är hon redo att ställa upp för min löpteknik. Eller är det att gå för långt? Och varför heter det profylax på svenska, but Lamaze in english?

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

jag tror absolut att andingen kan påverka, men har inegn aning om vilken metod man ska köra efter. Jag födde barn med lustgas och epidural ;)
Lustgas på västerbron kanske vore nåt???

10/9/07 09:33  
Anonymous Anonym said...

Det skulle sälja ganska bra där... Epidural också...

10/9/07 09:41  
Anonymous Anonym said...

Intressant tanke. Det borde ju rimligen kunna stämma. Det går ju att få pingislunga om man är stressad på en fotbollsplan, eller om man hetsar upp sig över västerbroar och aborrbackar. Så varför inte göra tvärtom som sagt.

Jag tror att det är en hyllning till den gamla karaktärsskådisen Lorenzo Lamas. Man har helt enkelt tagit z från förnamnet - för att på så sätt knyta ihop det hela.

Jag tror att vad som helst i form av smärtlindring kan hjälpa på västerbron...

10/9/07 10:59  
Anonymous Anonym said...

Pingislunga.... Intressant uttryck. Det har jag aldrig hört förut.

10/9/07 11:39  
Anonymous Anonym said...

haha, gillar teorin om Lorenzo Lamas. Så måste det ju vara!

10/9/07 12:15  
Anonymous Anonym said...

Det kan vara för att man hyperventilerar så fort man ser något med honom...

Jag funderade lite vidare på detta under dagens pass. Det sänker ju inte mjölksyrahalten i musklerna, vilket ju gör att man kanske riskerar att gå rakt in i Claessons vägg från igår.

Sedan säger man i sportdykningssammanhang att man ska vara ytterst försiktig med hyperventilering - eftersom det riskerar att blockera andningen. Under vatten är det rätt illa. Över vatten gör det inte lika mycket, men om konsekvensen är att man svimmar så har det ju motverkat sitt syfte litegrann...

Men profylaktisk andning och hyperventilation skiljer sig kanske åt? Jag minns inte.

Men att ta djupa andetag och hitta ett lugn innan nämnda backar bör väl knappast kunna vara fel. Oavsett vad man kallar det.

10/9/07 20:52  

Skicka en kommentar

<< Home