måndag, juli 02, 2007

Torplöpning

I helgen var jag och Görel-älsklingen på torpet. Gräset var rejält högt efter två månaders vilt växande. Och gräsklipparen skar ju i höstas när jag skulle höstklippa gräset.

Lördagskvällen gick åt till att rensa landet från ogräs och vägen från sprängsten (som de lagt ut för att laga vägen efter skogsmaskinernas framfart). Det var ett tungt arbete. Middagen bestod i matjessill och potatis. Gott men inte mycket att ladda musklerna med.

På söndagsmorgonen gav jag mig ut på en löprunda. Den runda som svågern Larry brukar springa när han är på besök. Han uppskattade den rundan till "about 5 miles or so"

Jag kan bara bekräfta hans misstankar. Rundan mätte jag upp till 7,9km. Det är 145m kortare än 5miles. Farten blev ganska makliga 5:31min/km. Mest beroende på att det var rejält med gyttjepölar som man var tvungen att kryssa mellan. Sedan när underlaget blev bättre verkade det som om farten hade satt sig fast i benen. Det var tungt att springa. Benen kändes inte alls pigga. Det var väl matjessillsuppladdningen som orsakade det.

Men jag är inte speciellt orolig. Jag är inne i en period vars syfte är viktminskning och inte snabbhetsträning. Jag äter sparsamt med kolhydrater och är noga vad jag sätter i mig. Jag hoppas kunna sänka vikten 4-5kg till augusti början. Allt för att få en bättre kroppskonstitution inför höstens lopp. I belive it will do me good.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det är intressant det där med "farten i benen". Jag har upplevt samma fenomen ett otal gånger. Det verkar helt enkelt svårt att öka under ett pass...

3/7/07 23:23  

Skicka en kommentar

<< Home