onsdag, juni 27, 2007

Come back

Det blev inget morgonpass idag. Vaknade av alarmet kl0600 och hörde hur regnet skvalade i stupröret utanför sovrumsfönstret. Utan att tveka ställde jag om alarmet och somnade om.

Med till jobbet tog jag en väska med löpkläderna. Det kunde bli bättre väder. Under dagen har jag kikat ut genom fönstret många gånger och undrat om det skulle gå att springa hem.

Det gjorde det.

Jag bytte om och gav mig av hemåt. Benen kändes pigga och jag var tvungen att hålla igen annars skulle det gå på tok för fort. Det gjorde det ändå.

De 9,7km hem gick på nästan precis 50 minuter. Det ger en fart på 5:07min/km. Det är väl ca 30-40 sekunder per kilometer för fort mot vad jag hade tänkt mig från början.

Hur kändes det då i kroppen under och nu en stund efter passet? Det är ju trots allt 18 dagar sedan marathonloppet och jag har haft lite ont i ryggen och en fot.
  • Jo, foten började jag känna av när det var 500 meter kvar. Jag ska testa att lägga in lite extra stöd i hålfoten. Det känns som om skon är för platt för min fot och att foten inte orkar hålla uppe hålfoten. Vi får se hur det känns. Nu efter passet känner jag ingenting av foten. Det är ju positivt. Jag tror dessutom att foten kommer stärkas av min underbensträning som jag påbörjat. (mer om den senare)
  • Ryggen märkte jag inte av under passet men väl i duschen när jag stretchade kände jag av den lite. Inte så att det gör ont. Jag ska fortsätta att stretcha ryggen och höften för att se om det försvinner.

I övrigt känns det att det var ett tag sedan jag var ute på en runda. Många muskler har förtvinat känns det som. Det var jobbigt i magmusklerna ett tag och axlarna blev lite trötta de med. Det är väl naturligt antar jag. De musklerna är snart uppe i gammal god form igen.

Den underbensträning som nämndes ovan går ut på att jag försöker att gå med mycket tåhävningar när jag går i trappor. Det låter lite töntigt, men det är grymt effektivt. Vaderna bultar efter fyra våningar. Jag tror som sagt att det inte bara är vaderna som gynnas av denna träning utan alla muskler i fötterna och underben.

Dagens tanke under rundan var; Nice to be back!

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Skönt att du är tillbaka så snabbt.

Gissa om jag är ungefär lycklig med. 8 km idag!!!!

Makliga 5:30 - men det var gravt underordnat idag. Försökte hålla ner pulsen under 168 - gick sådär.
Jag är inte i toppform - men jag är på G!

28/6/07 18:42  
Anonymous Anonym said...

Härligt att du är igång igen, och Nix också för den delen! :)

Själv har jag gjort 3 km totalt efter maran. Gick riktigt tungt :D Och nu är det semesterdags tom 21:e juli, men sen, då jäklar siktar jag vidare mot nya utmaningar!

Lycka till med er träning!

28/6/07 23:26  
Anonymous Anonym said...

Det är inte toppform hos mig heller... Det var länge sedan jag hade sån träningsvärk efter ett vanligt pass...

29/6/07 08:25  
Blogger Sten Berg said...

Nej Toppformen lyser med sin frånvaro även hos mig. Har en benhinna som inte ger sig. MEn nu ska jag tillbaks i gamalt gott slag. Denna vecka har jag börjat träna ngt hårdare. Håller med om att det känns underbart att vara tillbaka. Ska njuta varje sekund av morgondagens långapass. Det första sedan typ två månader nästan.

29/6/07 10:39  
Blogger charlie brown said...

Kul att se att du är igång igång igen. Jag har bara kört ett pass sen maran och har lite känningar i benhinnorna men det ger nog med sig efterhand.

Längar inte direkt efter långpassen men hoppas komma igång med lite korta snabba rundor snart.

Lycka till!

2/7/07 10:29  

Skicka en kommentar

<< Home