lördag, juni 09, 2007

Där satt den

4:19:16

Jag besegrade värmen i Stockholm Marathon. Det var riktigt varmt och jag kände att det var ett klokt val att ta med vätskebälte. Första halvan av loppet var riktigt jäklig. Jag tog det lugnt med flit och första milen passerades på 1:00:18. Då ska man ha i åtanke att de första 5km kunde man inte springa i sin egen takt. Det var kö vi vätskeborden och en nödvändig kisspaus. En bra tid tycker jag. I slussen i slutet av den första milen stod familjen och langade sportdryck. Perfekt...

Andra milen gick på ca 58:20 och tiden på halvmaran blev 2:05:13. En bra tid med tanke på omständigheterna.

Tredje milen gick på en timme nästan exakt. Det var under den milen som jag fick min andra langning av familjen som stod på Djurgården och hade haft picnic i det gröna. Det var efter den langningen som det började gå tungt. Kanske var det vetskapen att jag inte hade någon langning att se fram emot som gjorde det eller så var det värmen och de 3 milen i benen som gjorde det.

Den fjärde milen var riktigt seg. Den tog 1:07. Benen kunde inte springa fortare. Jag var pigg och hade mycket energi kvar, men benen bar mig inte fortare. På Odengatan i höjd med Sveavägen gick det upp för mig att jag skulle ta mig i mål och genomföra loppet. Då brast alla hämningar och jag skrattade och storgrät av lycka.

De sista 2195metrarna var helt underbara. När en speaker sa att det var 960meter kvar kom tårarna igen.

Inne på stadion var jag riktigt lycklig och sprang och vinkade till publiken. Och då fick jag se familjen på läktaren. Då brast det igen... Efter målgången fick man en medalj i handen som var den vackraste medlajen jag någonsin sett...

Vägen bort till Östermalms IP var som ett dis. Jag kan inte påminna mig att jag upplevt en sån andäktig känsla. Det var nästan som ett väckelsemötestämning... Väl på IP blev jag av med chipet, fick en t-shirt och en påse med mat. Jag gick och hämtade ut min påse och bytte skor och tröja. Efter det gick jag bort till Stadion och träffade familjen. Bror-Björn bjöd på öl och Chips... Gott...

Nästa utmaning blir Lidingöloppet. Träningen inför det börjar imorgon... Nja.. en veckas ledigt kan jag väl unna mig. Efter Lidingöloppet har jag på känna att det blir Åland marathon tillsammans med Nix, som var tvungen att bryta redan efter 13km. Smart gjort Niklas...

Jag vill tacka Niklas för alla bra idéer och stöd, Jag hoppas jag kunnat stötta dig. Ett tack till min familj för det underbara stödet och framförallt ett jättetack till min Görel-Älskling för allt stöd och förståelse jag fått. I couldn't have done without you, honey! Love you!

19 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grattis till bragden! :-) Har följt din blogg ett tag, kul att se resultatet!

9/6/07 22:13  
Anonymous Anonym said...

starkt masse - känslan av stöttning är lika stor från min sida!

9/6/07 22:32  
Anonymous Anonym said...

Tack... Eller som du själv sa: It's the beginning of a beautiful friendship.

Nu ska jag ta ett bad sedan blir det sängen... Oerhört lycklig...

9/6/07 22:43  
Anonymous Anonym said...

Härligt väder idag.....fan vad tungt det gick. Men nästa år slår vi Fuglesang!

9/6/07 22:43  
Anonymous Anonym said...

Ja... det borde vi väl göra tycker jag... Jag tycker han skulle ha sin rymddräkt på sig... eller åtminstonde hjälmen.

9/6/07 22:47  
Anonymous Anonym said...

Åland Marathon
resa, boende, viss mat och anmälningsavgift till loppet:

775 kr.

Obetydligt dyrare än att springa Stockholm Marathon. Om man bor i stan alltså...

9/6/07 23:18  
Anonymous Anonym said...

Hahahaha... Du har redan kollat... Är det revansch på gång eller?

9/6/07 23:21  
Anonymous Anonym said...

Det kan du hoppa upp och bita dig i näsan på att det är.

Jag är sur, bitter och irriterad just nu. Det positiva av att ha styrkan att bryta börjar gå över i att jag är skitsur över att jag faktiskt var tvungen att göra det.
Jag ångrar däremot inte att jag bröt - det kommer alltid att ha varit rätt beslut.

9/6/07 23:44  
Anonymous Anonym said...

kan tänka mig det... Och du gjorde det i rätt tid... jag skulle vara toksur om jag var tvungen att bryta efter 3 mil.

Det var riktigt många ca 10 som däckat utanför stadion. Tror de tagits av banan av läkare... lite ögontjäneri för att inga skulle ragla in på stadion tror jag. för de skulle tagit sig imål.

9/6/07 23:50  
Anonymous Anonym said...

Det var jag som sa ovanstående...

9/6/07 23:50  
Anonymous Anonym said...

mgk

9/6/07 23:50  
Anonymous Anonym said...

Grattis! Jag har tittat till din blogg då och då och var givetvis nyfiken på hur det gick. Jag är imponerad! :)

10/6/07 00:54  
Blogger charlie brown said...

Grattis till ett väl genomfört lopp och lycka till med framtida tävlingar. Såhär dagen efter känner iaf jag mig ganska trött och högst osugen på att springa maran eller nåt annat lopp över milen igen...

10/6/07 08:18  
Anonymous Anonym said...

Grattis Masse! Tänk att du verkligen klarade det! Tänkte på dig i värmen och undrade hur det hade gått. STORT GRATTIS från dina gamla arbetskompisar på MMS / Mona

10/6/07 09:56  
Anonymous Anonym said...

tack... Eftersom varken Andreas eller Pontus ställde upp så är jag bäst på MMS...

10/6/07 10:16  
Anonymous Anonym said...

Super grattis...

Låg före upp till 3 mil. Kraschade efter det..

/Peter
4:26:58

10/6/07 10:41  
Anonymous Anonym said...

Grattis till en fin tid och ett väl genomfört lopp!

Själv led jag något fruktansvärt i värmen. Efter 3 km kände jag att det skulle bli en kamp bara att ta mig igenom loppet. Kramp efter halva loppet, fick bitvis gå, och tog det lugnt vid varje vätskekontroll.

4.51.12 blev tiden. Den skiter jag iofs fullständigt i nu, känslan av att ha gjort det är viktigast!

Mot nya mål!

10/6/07 14:12  
Blogger Sten Berg said...

Tack för bra beskrivning!
Runners high, runners high.
Det var såna Goose bums att komma in på stadion så det är inte klokt.

11/6/07 10:53  
Blogger Andreas Ericson said...

Bra gjort!

Följde samma träningsprogram som du och har läst din blogg med stort intresse. Hoppas du fortsätter rapportera.

I år var det för hett, men nästa år ska jag under 3,30!

11/6/07 11:50  

Skicka en kommentar

<< Home