tisdag, april 10, 2007

Backpass

Jag har känt av benen efter mitt långpass i söndags. Igårkväll i bilen på väg hem var jag tvungen att lämna över ratten till Görel-älsklingen för det gjorde för ont i gasknät att sitta och ha jämn belastning.

Idag var det så dags för ett backpass. I schemat står det:

Lång backe innebär att den inte ska vara alltför brant och att den ska vara 200-400m lång. (60sek-2min uppför) Spring sedan backen i hög men kontrollerad fart uppför. Försök springa fint och högt i steget! Spring inte för fort så att du får mycket mjölksyra (precis i den fart att det precis blir lite mjölksyra på toppen). Stanna några sekunder när du kommit upp, jogga sedan i lugn fart ner för backen, där du direkt startar nästa uppförslöp.

Förra gången tog jag Högdalstoppen och kunde knappt gå av träningsverk... Idag däremot tog jag Högdalstoppen... Smart kille som lär sig av sina misstag. HA! Tänk för att jag gör det! Idag tog jag den slingrande vägen upp och inte rakt upför slänten.

Min backe var 300m lång och 12-13 meter hög. De fem gångerna som jag sprang med "fint och högt steg" hade jag tiderna 1:17, 1:13, 1:13, 1:14, 1:11. Bra tempo tycker jag själv. Och som den goda elev jag är så tänkte jag faktiskt på mitt löpsteg hela tiden.

Igår kändes det tungt och mörkt men idag är det mycket ljusare tankar... Nu ser jag faktiskt fram mot mitt långpass i helgen som jag och min "klubbkompis" Niklas ska ta tillsammans (om allt klaffar) pepparpeppartaiträ...

Passet imorgon måste jag tyvärr hoppa över för jag ska jobba sent. Det står faktiskt att man kan hoppa över det passet om man vill.. och det vill jag denna vecka. My knees will probably thank me later...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Snyyyygt!

Gött att se dig tillbaka på banan igen.

11/4/07 13:30  
Anonymous Anonym said...

skönt att vara på banan...

11/4/07 21:57  

Skicka en kommentar

<< Home