onsdag, oktober 31, 2007

Falsk marknadsföring

Ålands marathon har rykte om sig att vara en platt bana. Något som ingen jag pratade med efter loppet höll med om. På deras hemsida har de följande banprofil. Det ser väl ganska platt ut? Den högsta punkten är efter 10 respektive 32km. Det ska vara ca 32 meter över havet. Inte alls farligt.

Nu har ju jag en Garmin Forerunner 305 i vilken GPS-data lagras och sedan kan tankas ner på datorn. Väl i datorn finns det ett program som heter Motionbased där man kan plocka ut höjdkurvor. Den kurvan har jag placerat nedan. Nu är just höjdpresentationen med GPS ett sorgebarn varvid en metod som använder sig av befintliga höjdkurvor för att beräkna elevation. I min (och även andras) analyser kan man se att höjden på det högsta stället är närmare 50 meter. Det ÄR en väsentlig skillnad för en marathonlöpare.
För att på ett bättre sätt illustrera skillnaderna mellan min höjdkurva och Ålands "officiella" har jag lagt kurvorna på varandra. För att kompensera för skalskillnader har jag anpassat Ålands höjdkurva och gjort den smalare och högre. Men jag tycker att man klart kan se att Ålands marathon i verkligheten är betydligt mycket backigare än vad de utger sig för att vara. Om detta är ett medvetet grepp låter jag vara osagt men jag anser att Ålands Marathon bör, redan till nästa år korrigera sin information på internet. Och när de ändå är i farten kan de göra om kartan också som har norr pekandes till höger och inte rakt upp.
Fast å andra sidan så är det ett litet lokalt arrangemang med små resurser. Men jag anser att med en mer proffsigt arrangemang kan loppet växa sig stort och generera stora intäkter till Ålands idrottsförbund eller vem det nu är som står bakom tävlingen. Jag kan åta mig att för en resa för två personer med hotell och anmälningsavgift till tävlingen 2008 skriva ihop ett åtgärdsprogram för att skapa ett bättre arrangemang och öka intäkterna. Give me a call!

4 Comments:

Blogger Sten Berg said...

Den typen av tanke har slagit mig angående Sthlm marathon. Att jag känner att man skulle kunna dra in betydligt större summor till arangemanget utan större ansträngning.

31/10/07 12:44  
Blogger Masse said...

Verkligen. Men i Stockholm finns lite omkringprodukter att köpa. På Åland bestod mässan av ett bord där de sålde liniment. Inte ens en T-shirt kunde man köpa.

31/10/07 12:48  
Blogger Nix said...

Tjing pax för den andra platsen - om jag åtar mig att hjälpa till!!

Jag kanske kan fixa Enervit som sponsor, verkar ha tumme med dem. ;)

Bra analys! Jag instämmer fullständigt.

Vad hade du för ackumulerad i MB i Stockholm? Vi kan ju lägga till 80 för Västerbron.

31/10/07 13:28  
Blogger Masse said...

Det var dig jag hade i åtanke.

I Stockholm hade jag 727m mot 475 på Åland. Så det är ju rejält mycket mer guppigt i Stockholm. Men det känns märkligt mycket tycker jag. Sthlm är ju ganska platt långa sträckor.

31/10/07 13:41  

Skicka en kommentar

<< Home