tisdag, februari 20, 2007

Niklas fartlek

Kallt ikväll i söderförort. Det är 12 grader kallt. Det är inte många som vågar sig ut. Jag gav mig ut på en fartlek som Niklas satt upp. Det var noga uträknat i förväg hur långa etapperna skulle vara. Det blir inte så mycket fartlek av det hela. JO, Fart, men inte Lek... Det fungerade förvånansvärt bra. Kolla in mina farter under respektive intervall...

Det näst sista fartintervallet blev lite väl högt pga en backe som startade precis samtidigt som intervallet och slutade på toppen. Det medförde att sista fartintervllet blev lite väl högt också.

Under sista metrarna började det göra ont i vänstre vad... Det var nog en lite krampkänning. Jag trodde den skulle släppa under nedtrappningen men så blev det inte. Lite oroande faktiskt men jag tror att det är en kramp... Jag vet faktiskt inte eftersom jag aldrig haft det i en större muskel förut... Jag får behandla lite varsamt och se hur det utvecklar sig.

Och skorna var RIKTIGT RIKTIGT sköna... Om jag ska jämföra med mina gamla skor så är de betydligt svalare... inte bra idag när det var minus12 grader.

Nu till den lilla statistikavdelningen:
Jag sprang 3+6+3 km. Tiderna var 16:39 på uppvärmningen. 30:37 på fartleken och hela 19:37 på nedtrappningen... Men det kan ni ju läsa mer om på min Motionbased

Till sist: Det är kul med fartlek nu... At least compared to fartlek indoors...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag gillar också fartlek - när jag får den uppstyrd. När jag ska springa på känn bli det mest mellanmjölk av det. För långsamma fartdelar och för snabba vilodelar...

Kul att upplägget funkade för dig med. Själv tycker jag att 700-metersdelsträckan är tung som bly. De där extra 100 metrarna blir liksom droppen för benen. Även jag sprang dem i uppförsbacke - från vattenkanten upp till gamla Skanstullsbron. Bromsade faktiskt precis mitt på slussen.
Tidsmässigt verkar det ju mitt i prick - eftersom både du och jag rör oss kring 31 minuter.

21/2/07 08:34  

Skicka en kommentar

<< Home