söndag, februari 18, 2007

Långpass med fartökning

Idag föll det sig så att jag var tvungen att jobba lite och då passade jag på att ta med träningskläderna till jobbet för att köra dagens pass från stan. Passet för dagen hade etiketten Långpass med fartökning. Det är tanken att efter en timmes löpning ska man öka farten under en kvart och köra under marathonfart. För mig blev det så att jag lade in min fartökning efter 12km. I grafen nedan har jag markerat denna del av passet med rött. Medelfarten var 4:51min/km under denna fas. Och den allmänna känslan var ett det gick otroligt lätt att springa den delen.

Hela passet blev 18,18km som klarades av på 1:35:57. Det är precis i underkant av tidsintervallet som schemat anger som fartgräns. Jag fick under långa bitar hålla igen så det inte gick för fort. Hela Norr- och Södermälarstrand gick i lusfart tyckte jag. Pulsen låg på 166 bpm i snitt med en toppnotering på 174 bpm.

I övrigt kan jag meddela att mina skor nu börjar närma sig 100milsgränsen. Det ska tydligen vara någon slags livslängd för ett par skor. Jag tänkte snart köpa mig ett par nya skor för att gradvis rangera ut de gamla trotjänarna. Nu kan det vara en bra idé eftersom Asics som är det skomärke jag springer med har kommit med en ny modell och det har medfört att förra årets modell helt plötsligt blivit 2-300kr billigare... I just love a good deal...

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Shit va läskigt,
vi missade varandra med 15 minuter idag...
Jag passerade Västerbroplan kl 16, du kom en kvart senare.

Skönt att se att passet gick bra!

18/2/07 21:08  
Blogger Masse said...

Jo, det var ltie creepy för när jag svänger runt rålis och ska klättra upp för västerbron så tittar jag bort mot DN-skrapan och tänker att du springer nog här idag. Och så är det bara 15 minuter tidigare...

18/2/07 22:31  

Skicka en kommentar

<< Home