söndag, januari 07, 2007

Långpass på mararundan

Idag var det 17km på schemat... jag lekte fram på Google earth att det blir 17 km om man hoppar över svängen på Djurgården. Min runda i dag började på Odenplan... Det är för att jag lämnade kläder och sånt på jobbet under tiden. Sista delen från Odenplan ner mot Sveavägen är sluttande och går snabbt... Efter Sveavägen däremot, där e de emot... Och trottoar...


Efter en bit svänger man in på Karlavägen... Den löper längsmed Humlegården en bit tills det är dags att svänga av på Sturegatan för motlutan upp mot stadion. Kan tänka mig att man inte känner att det är uppför på maradagen då man ser Klocktornet


Det är ganska kort bit på Sturegatan till man svänger in på Valhallavägen. Den är skön att springa på då den sluttar lite utför (tror jag) och att det är grusväg i mitten som man springer på... Se upp för hundbajs bara...

I slutet av Valhallavägen ska man svänga vänster på Marathonloppet. Jag tar däremot en genväg till höger och springer förbi SVT och kommer ut nere vid Strandvägens början (eller slut)

Det är samma känsla här att springa under träden på gruset... Men det är ju inget grus på Marathondagen...

Efter Strandvägen är det en bit som idag var tråkig men där det är mest åskådare på tävlingsdagen. På Nybroplan och i Kungsan är det svårt att springa idag pga allt folk som är ute...

När man kommer över på Skeppsbron är det lättlöpt och den biten går ganska fort...

När man sedan kommer över på Södermalm och springer längs den långa tråkiga Södermälarstrand är det ganska tungt...

Vid påfarten till Västerbron är det brant... och jag tar det väldigt lugnt. Jag kommer nog att göra det på loppet också... Själva bron sen är ingen större fara... Det är vacker utsikt men jag kan tänka
mig att det kan blåsa här uppe... Jag tror också att det är värre på
andra varvet sen. Då är den nog jobbigare... Och nedförslöpan blir nog inte att leka med om man har stumma ben... Nu var den mycket härlig och jag kunde sträcka ut ordentligt.


På Norrmälarstrand är det skönt att springa Det är platt och det är mer stimulerande omgivningar.

Jag känner att jag har mycket krafter kvar och ökar farten på denna sträcka...

På Flemminggatan ska det vara jobbigt för många eftersom det är uppförsbacke till StEriksbron. Det är nog samma sak här att det märks mest på andra varvet... På andra sidan bron springar man återigen på Odengatans trottoarer. Det blir mest ett kryssande... och rödljusväntande.

Hela rundan mätte 17,437km enligt Google earth. Det tog mig 1:34:48. Det ger en ganska bra genomkörare... jag kände ett oerhört välbefinnande idag... Could it be "Runners High"???

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Mums! Såg bra ut.
Vi korsade varandras vägar idag - även om jag sprang lite senare än du gjorde.
Det är otvetydigt "Runners high"!
Själv nynnade jag "smärta är en högre form av njutning" och "no pain, no gain" hela rundan. Inte så hög idag alltså...

7/1/07 21:37  

Skicka en kommentar

<< Home