lördag, januari 06, 2007

5km tempo...

Så här står det i schemat om upplägget på dagens träning...

Benämner passet som tempolöpning, men egentligen är det en "stegrande" distans. Börja lugnt ( i lugn distansfart) och tryck sedan upp farten efter hand (på känsla) och efter ca 4km ska du komma upp i strax under tävlingsfart på maran.

Det låter väl enkelt... jooo, visst om man är normal kanske... Jag har problemet att mina ben läser ordet tempo och öser på i 2km tills de inte klarar mer... och jag stapplar sista halvan... Dessutom är magen bubblig vilket gör löpsteget lite krystat... :-) (fy bubblan för saftiga goda apelsiner som sätter snurr på magen)... Jag hade iaf min snabbaste fart i början av passet... 4:20 på första km... 0ch 4:40 på andra... kul att springa fort...

Jag är verkligen kass på kvalitetspass som intervall, fartlek och stegrande distans... Jag tröstar mig med att en mara är 42km... och i samma takt hela loppet och inte 42km fartlek eller 42*1000m intervall...

Imorgon är det 17km distans som står på schemat... Nice... jag tänker ta den rundan utefter marathonrundan. Om man skippar biten på Djurgården och genar över SVT och SR mot Berwaldhallen blir rundan nästan 17 km... och den lilla knixen runt om jobbet blir det exakt 17km... Då kan jag lämna överdragsbyxor och torr tröja där. Så jag slipper åka tunnelbana alldeles svettig hem...

Och nästa vecka är långpasset 18km... kan kanske ta samma runda då... And who knows... Maybe somebody will join me...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jorå - jag känner igen bekymret...
Min räddning är 305:an - eftersom jag kan kolla tempot på den och hålla igen vid behov.
Det gör att tempo, intevall etc går i alla fall lite bättre.

Knät är f.ö. lite bättre - men inte bra. Jag får se om et blir något långpass imorgon...

För övrigt hakar jag gärna på nämnda långpass vid passande tillfälle. Passande i sammanhanget snarare passande hustru och tre småbarn än mig...

/Niklas

6/1/07 22:59  

Skicka en kommentar

<< Home